Odpovede na otázky občanov

Odpovede na otázky písomne adresované starostovi alebo poslancom mestskej časti Bratislava-Lamač na zasadnutiach Miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Lamač

25. 06. 2025, Jozef Koleň
Otázka:

1. otázka

Výmena Rozvodov TH

Aká je kvalita prác

Plnenie časového harmonogramu

Prípadné problémy

Či nebude ohrozená vykurovacia sezóna

Odpoveď:

V rámci prebiehajúcej modernizácie rozvodov tepla a teplej vody je kvalita zhotoviteľom vykonaných prác hodnotená zatiaľ ako uspokojivá. Kontrola je vykonávaná priamo objednávateľom výmeny rozvodov, pravidelne prebiehajú kontrolné dni a zhotoviteľ zo zákona na práce poskytuje záruku. Máme za to, že zhotoviteľ postupuje odborne, s príslušnou technickou spôsobilosťou. Práce prebiehajú v súlade s projektovou dokumentáciou za plnej súčinnosti mestskej časti v postavení správcu tepelnej sústavy.

Plnenie časového harmonogramu možno označiť rovnako za uspokojivé, jednotlivé etapy sú realizované v primeraných časových intervaloch, prebieha flexibilná koordinácia dodávok tovarov a služieb, pričom pracovné postupy a proaktívna komunikácia na strane zhotoviteľa významne prispievajú k nateraz relatívne hladkému priebehu celej investičnej akcie. Pokiaľ ide o obavy, či by mohla byť ohrozená nadchádzajúca vykurovacia sezóna, môžeme ich označiť za neopodstatnené, pričom je v záujme všetkých zúčastnených strán aby bola sústava v čase potreby dodávok tepla plne funkčná.

Problémy, ktorým zhotoviteľ čelí pri realizácii, sú hlavne kolízie s nezakreslenými sieťami, kedy sa musí ad hoc riešiť zmena spôsobu výkopových prác, aby nedošlo k poškodeniu dátových či elektrických rozvodov.

25. 06. 2025, Jozef Koleň
Otázka:

2. otázka

Ako MČ postupuje pri nakladaní s majetkom z dôvodu hodného osobitného zreteľa

  • uzatváranie zmlúv s občanmi, ktorí zaberajú a využívajú majetok bez zmluvného vzťahu?
  • prehodnotenie už existujúcich zmlúv vzhľadom na vysoké podhodnotenie výšky nájmu?


Odpoveď:

Mestská časť Bratislava-Lamač pristupuje k problematike nakladania so svojím majetkom v aktuálnom volebnom období s maximálnou mierou obozretnosti a spoločenskej zodpovednosti. Predpokladom efektívneho a spravodlivého nakladania s majetkom obce je evidencia užívateľských a vlastníckych vzťahov. V tejto súvislosti mestská časť priebežne analyzuje údaje katastrálneho operátu v kombinácii s internou dokumentáciou (zmluvy, historické nájomné vzťahy) s cieľom identifikovať prípady užívania bez zmluvného vzťahu a v rozpore so zmluvným rámcom. Osobitný dôraz sa kladie na predchádzanie svojvoľnému nakladaniu s verejným majetkom a súčasne na hľadanie spravodlivého usporiadania dlhodobo neriešených stavov, napríklad aj formou ponúk na prevod vlastníckeho práva k nehnuteľnému majetku.

S vedomím, že mnohé zmluvy uzavreté v minulosti dnes nereflektujú reálnu trhovú hodnotu nájomného, pristupuje mestská časť k ich prehodnocovaniu. V prípade uvoľnených nebytových priestorov vyhlasovaním obchodných verejných súťaží a v prípade predlžovania využívaných priestorov prispôsobovaním výšky nájmu trhovým cenám primeraným danej lokalite. V nedávnom období sa realizovali súťaže týkajúce sa Športovej hlavy Lamač, Domu služieb Lamač (prevádzka kvetinárstva), Zdravotného strediska (prevádzka lekárne) alebo aktuálne dlhodobo nevyužívanej budovy Borinská 8. Rovnako v tomto volebnom období bola uznesením miestneho zastupiteľstva zavedená povinnosť pri uzatváraní nových nájomných zmlúv uplatňovať mechanizmus každoročnej valorizácie nájomného indexáciou podľa miery inflácie publikovanej Štatistickým úradom SR.

V prípade bytových priestorov sa uplatňujú možnosti vyplývajúce z vyhlášky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky o regulácii cien nájmu bytov vo verejnom sektore č. 281/2024 Z. z. kedy sa ceny postupne upravujú tak, aby generovali dostatok financií na údržbu a rozvoj bytového fondu. 

Osobitnou kapitolou sú nájmy a využívanie pozemkov v správe alebo vlastníctve mestskej časti, kedy sa veľká časť týchto pozemkov nachádza pod stavbou alebo je súčasťou oplotenia. Tu je stratégiou mestskej časti zreálniť ceny nájmov a zároveň ponúknuť pozemky nachádzajúce sa pod súkromnými stavbami a za ich oplotením na odpredaj.

V každom jednotlivom prípade je snaha o zachovávanie princípu primeranosti medzi ochranou majetkových práv mestskej časti a rešpektovaním oprávnených očakávaní obyvateľov. Konečným cieľom je udržať rovnováhu medzi efektívnym hospodárením, právnou istotou a sociálnymi aspektami verejnej politiky.

24. 04. 2024, Jozef Koleň
Otázka:

Koľko finančných prostriedkov MČ bolo účelovo použité na doteraz vybudované KS v Lamači.

Odpoveď:

22. 05. 2024

Mestskou časťou boli na jednotlivé kontajnerové stojiská vynaložené finančné prostriedky v nasledovnej výške:

  • Heyrovského 11 - 834,50 EUR 
  • Malokarpatské námestie 9 - 11 306,40 EUR
  • Bakošova 42 - 1 678,95 EUR
  • Heyrovského 14 - 729,35 EUR
  • Heyrovského 8 - 1 208,20 EUR

Z uvedeného vyplýva, že mestská časť na vybudovanie kontajnerových stojísk doteraz vynaložila finančné prostriedky vo výške: 15 757,40 EUR. 


21. 06. 2023, Katarína Boskovičová
Otázka:

,,Moja otázka sa týkala stavebného úradu a znela:

1) prečo vypracováva rozhodnutia stavebného úradu právnik Šrobár a nie spôsobilá pracovníčka, napr. Homzová
2) prečo sa pán Šrobár pod takéto rozhodnutia nepodpisuje?
3) prečo Ing. Homzová kategorizuje obyvateľov na naši a tí ostatní?
4) čo s týmto problémom chcú poslanci a starosta spraviť?“

Odpoveď:

15. 07. 2023

1) JUDr. Peter Šrobár je konateľom advokátskej kancelárie, ktorá má s mestskou časťou uzatvorenú Zmluvu o poskytovaní právnych služieb (zverejnená na webovej stránke mestskej časti) a na základe ktorej poskytuje mestskej časti právne služby pri prenesenom výkone štátnej správy na úseku územného konania a stavebného poriadku (stavebný úrad), pričom v komplikovaných prípadoch jeho služby stavebný úrad využíva. Z uvedeného dôvodu môžu byť stanoviská vypracované jeho osobou či kanceláriou.

2) Spomínaná Zmluva o poskytovaní právnych služieb neobsahuje ustanovenie, prostredníctvom ktorého by starosta mestskej časti splnomocnil JUDr. Petra Šrobára na signáciu rozhodnutí / stanovísk / podkladov vypracovaných jeho osobou či kanceláriou. V zmysle interných predpisov mestskej časti dokumenty vydané mestskou časťou podpisuje zodpovedný pracovník, respektíve v prípade rozhodnutí, keďže sa jedná o prenesený výkon štátnej správy, štatutárny orgán, ktorým je starosta.  

3) Táto otázka sa dá považovať za subjektívne hodnotenie konkrétneho zamestnanca úradu. V prípade, že má ktokoľvek podozrenie na nevhodné správanie osoby vykonávajúcej prácu na základe pracovného pomeru alebo na nezákonný postup tejto osoby pri výkone svojej pracovnej činnosti, môže dotknutá osoba podať sťažnosť na nevhodné správanie jej zamestnávateľovi. 

4) Od začiatku funkčného obdobia systematicky pracujeme na zlepšení komunikácie zamestnancov mestskej časti voči klientom miestneho úradu či obyvateľkám a obyvateľom mestskej časti a verím, že progres je citeľný, pričom v zlepšovaní komunikácie budeme aj naďalej pokračovať. Upozorňujeme, že zamestnanci vo verejnej správe sú často preťažení a viacero stavebných úradov v našom meste eviduje akútny podstav zamestnancov. Aktívne sa snažíme Oddelenie územného konania a stavebného poriadku posilniť o nových zamestnancov a rozložiť tak nápor agendy na viacero zamestnancov. 

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.