- Dane a evidencia
- Dobrovoľníctvo
- Doprava
- Dotačné schémy
- Klientske centrum
- Komunikácia a kultúra
- Majetkovoprávne situácie
- Podnikanie
- Sociálne veci
- Stavebný úrad
- Územné rozhodnutie
- Stavebné povolenie
- Predĺženie platnosti stavebného povolenia
- Dodatočné stavebné povolenie
- Zmena stavby pred jej dokončením
- Predĺženie lehoty výstavby
- Kolaudačné rozhodnutie
- Zmena účelu užívania stavby
- Odstránenie stavby
- Povolenie terénnych úprav
- Potvrdenie dokumentácie skutočného realizovania stavby
- Ohlásenie drobnej stavby
- Ohlásenie stavebných/udržiavacích prác
- Záväzné stanovisko
- Špeciálny stavebný úrad pre miestne a účelové komunikácie
- Reklamné stavby
- Školstvo
- Územný rozvoj
- Životné prostredie a odpady
- Zeleň
- Deratizácia
- Biologicky rozložitelný odpad zo záhrad
- Elektroodpad
- Kuchynský biologicky rozložitelný odpad
- Zberné dvory
- Skládky
- Ochrana prírody a krajiny
- Celoročná údržba verejných priestranstiev a komunikácií
- Komunitné kompostovanie
- Zriadenie studne
- Zberné miesto Pod násypom 19
- Kontajnerové stojiská
- Pes
- Zelený taxík
- Klimatický plán
- Kontajnery na textil a šatstvo
- Tlačivá
- Daň za psa a registrácia
- Daň za užívanie verejného priestranstva
- Daň za nevýherné hracie prístroje
- Daň za predajné automaty
- Súhlas so zasielaním oznámení
- Dobrovoľníctvo
- Dotácie
- Ohlasovňa pobytov
- Overovanie
- Rybársky lístok
- Krátkodobý prenájom
- Oznámenie o konaní zhromaždenia/podujatia
- Doprava a parkovanie
- Podnikanie
- Sociálne
- Životné prostredie
- Územné plánovanie
- Stavebný úrad
- Pomoc Ukrajine
Otázky a odpovede ohľadom parkovania na sídlisku
Prečo si nemôžeme prenajať vlastné parkovacie miesto
Dôvodov je viacero. Prvoradým je neefektivita pri využití obmedzeného počtu parkovacích miest na sídlisku. Prenajaté miesto bolo totiž vyhradené pre konkrétne vozidlo a nik iný ho nemôže využiť. V praxi tak nastávali sutuácie, že síce na ulici miesto bolo, ale bolo vyhradené pre konkrétneho nájomcu a nik iný ho nemohol využiť. Zároveň dochádzalo k prekročeniu limitu počtu prenajatých miest, ktorý určovalo všeobecne záväzné nariadenie. Aj keď to určovalo maximálnu obsadenosť do 30 %, v najvyťaženejších oblastiach bolo reálne vyznačených a prenajatých vyše 60 % parkovacích miest.
Na túto skutočnosť sa následne sťažovali obyvatelia, ktorí v takýchto lokalitách nevedeli nájsť voľné parkovanie a ani si (pre prekoročenie limitu) nemohli prenajať svoje vlastné parkovacie miesto. Záujem o "vlastné miesto" bol pritom vďaka cene 60 centov na deň obrovský. Popri tom k plateným miestam kontinuálne pribúdali ďalšie vyhradené miesta zo zákona a to na základe žiadostí obyvateľov s ŤZP, čím počet vyhradených miest neustále rástol. Takýto stav bol teda neudržateľný, nespravodlivý a v zmysle platného VZN aj nezákonný.
Ďalším dôvodom bola neplatnosť dopravného značenia, kedy bola väčšina parkovacích miest vyhradených spôsobom, ktorý bol v nesúlade s vyhláškou ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 13. 2. 2020 o dopravnom značení. Po zvážení celej stituácie sa miestny úrad a miestne zastupiteľstvo rozhodli od roku 2024 zmeniť systém parkovania na sídlisku a ponechať vyhradené iba miesta pre obyvateľov s ŤZP odkázaných na individuálnu automobilovú dopravu. Z odstupom častu a aj na základe spätnej väzby od obyvateliek a obyvateľov považujeme toto rozhodnutie za správne.
Aké budem mať práva ako Lamačan s trvalým pobytom?
Ako rezidentovi vám zvýhodnenie prinesie rezidentské parkovanie. Regulácia v zóne s veľkým dopytom po parkovaní totiž uprednostňuje obyvateľov, ktorí majú v danej zóne trvalý pobyt.
Kde môžem zaparkovať?
Pri parkovaní je vždy potrebné dodržiavať dopravné značenie. Od februára sú na sídlisku vyhradené iba parkovacie miesta pre ľudí s ŤZP, vyhradené miesta pre Komunálne služby Lamač, Miestny úrad mestskej časti Bratislava-Lamač a Slovenskú poštu. Dočasne vyhradené miesta sú aj pri základnej a materskej škole za účelom vykladania a nakladania detí. Tieto vyhradené miesta je potrebné rešpektovať.
Dopravné predpisy samozrejme zakazujú parkovať aj na zeleni, na chodníku a 5 metrov od priechodu, pokiaľ to nedovoľuje dopravné značenie.
Môžem na auto s mimo bratislavským EČV zavolať mestskú políciu a domáhať sa, aby uvoľnilo miesto rezidentom?
Ak toto auto parkuje na vyhradenom mieste pre konkrétneho obyvateľa s ŤZP, porušuje zákon a políciu volať môžete. Ak parkuje vozidlo s takouto EČV na bežnom mieste, vodič zákon až do zavedenie rezidentskej zóny neporušuje. Dovolíme si tiež upozorniť, že už viac ako rok (od 1.1.2023) môže mať aj obyvateľ s trvalým pobytom v Lamači vozidlo s “cudzou” EČV bez nutnosti ju vymeniť za nový formát - bez vyznačenia okresu registrácie vozidla. Nie všetky vozidlá s mimo bratislavskou EČV teda musia zákonite patriť obyvateľom, ktorí nemajú trvalý pobyt v našej mestskej časti alebo v Bratislave.
Obyvatelia Studenohorskej ulice majú v súčasnosti problém s parkovaním kvôli parkovaniu „cezpoľných“ vodičov. Čo s tým urobíte?
Tento problém je v Lamači dlhodobo a riešením je zavedenie rezidentskej zóny. Tá v zóne umožní bezplatné parkovanie iba obyvateľom s trvalým pobytom. Opäť ale upozorňujeme, že vozidlo s cudzou EČV nemusí zákonite slúžiť obyvateľovi bez trvalého pobytu (služobné vozidlo, alebo staršie vozidlo zakúpené v inom okrese obyvateľom našej MČ).
Prečo majú možnosť predĺženia parkovania len osoby s ŤZP preukazom?
Obyvatelia s preukazom ŤZP majú nárok na vyhradené miesto z dôvodu sťaženého pohybu pričom v posudku od posudkového lekára preukazujú aj odkázanosť na individuálnu automobilovú dopravu.
Prečo nemajú možnosť vyhradeného parkovania aj dôchodcovia, ktorí nemajú ŤZP preukaz, ale majú zdravotné ťažkosti?
Kritériom pre nárok na vyhradené miesto pre obyvateľa s pohybovým hendikepom je preukaz ŤZP a preukázane odkázanosti na individuálnu automobilovú dopravu potvrdením od posudkového lekára. V prípade, že patríte k obyvateľom s ťažkým zdravotným postihnutím, máte nárok na preukaz ŤZP a následne aj na vyhradené parkovacie miesto.
Aký je postup pre získanie preukazu ŤZP a parkovacieho preukazu pre osobu s ŤZP?
Obyvateľ s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP), odkázaný na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom, má nárok na jedo vyhradené parkovacie miesto v prípade, že je držiteľom platného preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a zároveň parkovacieho preukazu občana s ŤZP. Rovnako je potrebné predložiť posudok od posudkového lekára preukazujúci odkázanosť na individuálnu automobilovú dopravu.
Ako sa vyznačujú vyhradené parkovacie miesta pre obyvateľov s ŤZP
Vyhradené parkovacie miesta sú také miesta, na ktorých smie parkovať len konkrétny účastník cestnej premávky. Vyhradené parkovacie miesta sa v zmysle platnej legislatívy označujú zvislou dopravnou značkou Z 270 "Zákaz zastavenia" s dodatkovou tabuľkou "Vyhradené parkovanie".
Vodorovnými značkami sa tieto miesta vyznačujú ako zatvorený box doplnený symbolom vyhradenia (kríž „X“). Nie vždy však poveternostné podmienky umožňujú okamžité vyznačenie parkovacieho miesta aj vodorovným značením. Vtedy platí zásada, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému značeniu.
Prečo nemožno pokračovať s vyhradeným parkovaním až do posledného dňa, od ktorého bude oficiálne spustená celomestská parkovacia politika?
- Väčšina dopravného značenia, ktorým boli vyhradené parkovacie miesta, bola už neplatná. Prijatím vyhlášky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení sa zmenil spôsob vyznačovania takýchto miest. Aktuálne vedenie mestskej časti zdedilo v roku 2023 situáciu, kedy boli miesta vyznačené už neplatným značením alebo dokonca tabuľkou umiestnenou na roxorovej tyči. V takomto stave dokonca ani polícia nevedela riešiť priestupcov parkujúcich na prenajatých miestach.
- VZN platné do roku 2022 umožňovalo vyhradiť maximálne 30 % parkovacích miest. No na mnohých miestach bol tento limit prekročený dokonca dvojnásobne. Časť obyvateľov požadovala rovnaké výhody a nájom ďalších miest, čo pri prekročenom limite nebolo možné. Iní obyvatelia pre zmenu požadovali zosúladenia stavu s vtedy platným VZN, a teda odstránenia polovice vyhradených miest. No a časť kritizovala stav, kedy síce na ulici boli voľné miesta, ale tie boli vyhradené.
Nepredĺženie nájmu parkovacieho miesta bolo nakoniec najlogickejším krokom ktorý z odstupom častu ocenili obyvatelia aj pri diskusii o zavedení rezidenčného systému parkovania PAAS.
Kedy bude spustená celomestská parkovacia politika?
Presný termín nie je nateraz určený. Mestská časť Lamač je pripravená spustiť rezidenčnú zónu po jej vyznačení. Zároveň si uvedomujeme, že Lamač v rámci Bratislavy nepatrí k prioritným problémovým zónam a prednosť majú kritickejšie lokality napríklad v Ružinove, Starom Meste, Novom Meste či Petržalke.
Ako bude celomestská parkovacia politika zavádzaná?
Proces je nasledovný:
- Po predstavení projektu na verejnom zhromaždení v roku 2024 bol projekt zverejnený na webe MČ Lamač a na www.paas.sk
- Po prediskutovaní projektu nasledovalo zohľadnenie pripomienok a projekt bol zaslaný na schválenie príslušným orgánom.
- Následne bude vyznačená rezidenčná zóna vodorovným aj zvislým dopravným značením.
- Obyvatelia budú mať približne dva mesiace na zaregistrovanie svojho vozidla buď fyzicky cez klientske centrum MČ Lamač, alebo online - cez aplikáciu a webovú stránku a mobilnú aplikáciu PAAS.
Celý proces budeme s predstihom a dostatočne zrozumiteľne komunikovať tak, aby o možnosti zaregistrovania vozidla do rezidentskej zóny vedel naozaj každý.
Ako budem vedieť, kto je a kto nie je rezidentom?
Kontrolu budú vykonávať parkovací asistenti pomocou skenovania EČV. Ak zaznamenajú v zóne vozidlo, ktoré nie je registrované v systéme (teda buď nejde o vozidlo rezidenta s parkovacou kartou, alebo nemá zaplatené hodinové parkovné), bude toto vozidlo sankcionované prostredníctvom objektívnej zodpovednosti.
Budú vyznačované jednotlivé zóny a parkovacie miesta rôznymi farbami?
Pri vstupe do zóny bude zvislé dopravné značenie zóny. Rovnako na vstupe bude vodorovným značením zreteľný vstup do regulovanej zóny. Parkovacie miesta sa v celomestskom rezidenčnom systéme PAAS vyznačujú štandardnou bielou farbou, ktorá je pre vodičov najlepšie viditeľná aj za prítmia.
Ako bude prebiehať registrácia do systému celomestskej parkovacej politiky?
Fyzicky na klientskom centre MČ Lamač alebo online prostredníctvom webovej alebo mobilnej aplikácie.
Ako budú po zavedení celomestskej parkovacej politiky parkovať návštevy rezidentov?
Na základe analýzy obsadenosti parkovacích miest v našej mestskej časti počítame s reguláciou v pracovné dni vo večerných a nočných hodinách. V osobitnom režime by mala byť Vrančovičova ulica. Konkrétny návrh však prejednáme s obyvateľmi tak, aby bol čas regulácie logický.
Ak príde návšteva počas dňa alebo cez víkend, parkovanie v zóne bude bezplatné. V čase regulácie môžete ako rezident návšteve venovať tzv. návštevnícke hodiny, prípadne si návšteva zaplatí hodinové parkovanie pričom v okrajových častiach mesta je sadzba výrazne nižšia ako napríklad v centre Bratislavy.
Bude rezidentské parkovanie určené len pre osoby s trvalým pobytom na území mestskej časti alebo pre každého vlastníka nehnuteľnosti na území mestskej časti?
V regulovaných časoch bude v zóne bezplatné parkovanie iba pre obyvateľov s trvalým pobytom v danej lokalite. Ak vlastník vo svojej nehnuteľnosti býva, riešením je prehlásenie si trvalého pobytu na danú adresu.
Akým spôsobom bude prebiehať kontrola parkovania v parkovacej zóne?
Kontrolu budú vykonávať parkovací asistenti pomocou skenovania EČV. Mesto Bratislava zároveň obstaráva skenovacie vozidlo, ktoré bude zóny priebežne kontrolovať.
Kedy budú osádzané parkovacie automaty v mestskej časti?
Pred spustením zóny. Parkovné sa však dá pohodlne zaplatiť buď mobilnou aplikáciou, alebo prostredníctvom SMS.
Bratislavský parkovací asistent - Často kladené otázky PAAS
Klientske centrum Lamač
Tel: 02/64 78 0065
parkovanie@lamac.sk