Červený most(Lamač) - Kačín - Malý Slavín - Biely kríž - Kozí chrbát - Košarisko - hrad Pajštún - Borinka - Železná studnička

Vzdialenosť: necelých 60 km
Maximálne prevýšenie: 360 m

Túra, na ktorú sa nezabúda
Martin Chrobák/ fotky Marian Jaslovský, Martin Petrík a Martin Chrobák
(28.6.2000)

Odporučená cyklistická trasa povedie masívom Malých Karpát, teda územím bratislavského lesného parku. Začiatok aj cieľ je v Bratislave (Polianky / Červený most), hlavné orientačné body po ceste sú Kačín, Malý Slavín, Biely kríž, Kozí chrbát, Košarisko, hrad Pajštún, Borinka a Železná studnička. Čistá vzdialenosť bez individuálnych príjazdov je necelých 60 km a maximálne prevýšenie 360 m. Náročnosť v porovnaní s predošlou trasou (Niva Moravy - Biely kríž - Železná studnička) je o jeden až dva stupne vyššia, ale aj táto trasa patrí skôr medzi tie stredne náročné celodenné výlety na horských bicykloch. Vzhľadom na to, že cesta má väčší počet stúpaní a zjazdov, vedie hlavne po nespevnených cestách a horských chodníkoch, odporúčame plášte s agresívnejším vzorom. Aj keď na asfalte kolesá hučia, v kritických situáciách na koreňoch, kameňoch a v blate udržia stroj v stope a jazdca v sedle.

Na ceste sa vyskytuje viac pohostinských zariadení ako studničiek. Skúsenosť potvrdila, že túra vychádza ekonomickejšie pre osamelých jazdcov. Pokiaľ sa na výlet vyberie celá spoločnosť, finančná rezerva 100 Sk na hlavu nestačí a nepomôže ani karta do bankomatu. S tou vás zálesáci v tom lepšom prípade pošlú do Stupavy. Nebudem ale zachádzať do podrobností, pretože krčmopis a emócie obstará chrabrý biker Marian Jaslovský. Na kľúčovej expedícii sa tiež zúčastnil a niekoľkými fotografiami prispel Martin Petrík.

Tento cestopis vznikol až po niekoľkonásobnom overení trasy autorom in natura. Jeho zmysel sa naplní až na mieste činu. Odmenou bude kombinácia utýraného tela a pookriatej duše. Prípadné komentáre ctených absolventov trasy budú vítanými reakciami na článok. Akékoľvek nejasnosti je možné adresovať autorovi článku. Trasa ja náročnejšia na orientáciu, odporúča sa ľahká príprava a mapa. Pozor! Nie všetky cesty sú značené farebne a niektoré popísané lesné cesty na bežných mapách nie sú vôbec.

Nultý bod trasy a zároveň prvá občerstvovacia stanica v podobe bufetu s totemom sa nachádza na Kačíne. Na toto miesto vedie niekoľko prístupových ciest, preto najvhodnejšiu z nich je možné zvoliť podľa toho, odkiaľ prichádzame. Z Lamača je Kačín prístupný po asfalte, podobne aj zo Železnej studničky. Pomerne strmá, ale zaujímavá cesta lesom vedie na Kačín od besiedky nad železničnou zastávkou Bratislava - Železná studnička. K besiedke vedie od Červeného mosta aj od benzínovej pumpy na Poliankach panelová cesta. V jej najvyššom bode sa popod vedenie vysokého napätia vstupuje do lesa. Kratšie stúpanie pokračuje po lesnej nespevnenej ceste a zanedlho vedie lesný chodník popri záhradkách po jeho ľavej strane. Na rázcestí tvaru Y (pozri obrázok) odbočujeme doprava smerom dole a popri záhradkách opäť doľava hore. Nasleduje väčšia čistina s rázcestníkom a besiedkou, kde cestu križuje žltá značka vedúca z Lamača. Ďalej sa pokračuje rovno (po krátkom nekvalitnom úseku vysypanom kameňmi) na asfaltovú cestu, kde skončí prvá zaťažkávacia skúška s prevýšením asi 140 m. Nasledujú približne dva kilometre pohodlnej jazdy sprevádzanej červenou značkou až k bufetu na Kačíne. Celková dĺžka tohto prvého úseku cesty je 5,5 km.

Krčmopis M. J. č. 1:

Autor píše o Kačíne, akoby to bolo úplné východisko, miesto, kde vlastne len stojíme na štarte a svalmi nám nervózne kmitá ako plemenným žrebcom, ako ich túžime potrápiť a napojiť svoje telo endorfínmi. Pravda je taká, že na Kačín prídeme už dosť zaliati potom, pretože 5,5 km nie je nič po rovnom asfalte a to dokonca ani v prípade, že by sme nebicyklovali, ale bežali. Menej trénovaní bicyklisti, ku ktorým sa napriek všetkým mojim kladom predsa len rátam, nenechajte sa odradiť touto prvou etapou typu húsenková dráha; zoskočiť z bicykla a dotlačiť kopec pešo nie je žiadna hanba, veď predsa o nič nejde.
Vec sa má tak, že nám pri toteme chutil aj fľaškový Stein a len tak zasyčal.

Z bufetu sa pokračuje späť na asfalt a na rázcestí troch ciest opäť po červenej doľava. Táto, už nespevnená cesta, vedie lesom. Zanedlho sa k červenej značke pridáva aj žltá, ale po približne 500 metroch sa obidve farby od hlavnej lesnej cesty odpájajú doľava, spolu s jednostopým chodníkom vedú do Záhorskej Bystrice a Marianky. Naša trasa pokračuje rovno po neznačenej lesnej ceste. Na križovatke tvaru T treba zahnúť doprava, potom sa už iba stačí držať hlavnej trasy a neodbočovať. Tesne pred výstupom z lesa sa opäť pripojí žltá značka. Spolu s ňou budeme križovať asfaltovú cestu vedúcu od kameňolomu z Marianky. Za touto cestou vstupuje žltá značka opäť do lesa po takmer neviditeľnom chodníku vedúcom krížom cez lúku a mierne doľava. Vo vzdialenosti 5 km od Kačína sa zakrátko po prechode asfaltky dostaneme na Malý Slavín. Je to čistina v lese so športoviskom, studničkou a prístreškami aj pre väčšiu spoločnosť. Zaujímavé miesto napríklad pre oslavy čohokoľvek v exteriéri. Neďaleko odtiaľ je pamätník, podľa ktorého pravdepodobne táto lokalita dostala svoje meno. Spomínam ho ako výrazný orientačný bod, popri ktorom pokračujeme po žltej značke ďalej (ešte pred vyústením na čistinu doprava). Nasleduje príjemný, niekoľko sto metrov dlhý zjazd po upravenej lesnej ceste, ktorý sa končí v potoku.

Pánova lúka: ) V určitých ročných obdobiach pôsobí táto lokalita virtuálne rozprávkovým dojmom. Pánova, či skôr panenská lúka leží na slnečnom južnom svahu. Tomuto optimistickému priestranstvu ohraničenému lesom dominujú tri urastené stromy úctyhodného veku. Je tu niekoľko ohnísk, lavičky a príjemná atmosféra ako stvorená na rodinné alebo ilegálne pikniky. Pokiaľ chcete navštíviť toto miesto a ste odhodlaní prekonať nutné prevýšenie, späť na našu trasu vedie z vrcholu Pánovej lúky smerom doľava modrá značka.

Paralelne s potokom vedie po jeho druhej strane modrá značka. Žltá, po ktorej sme prišli, pokračuje priamym smerom do protiľahlého svahu (cez les) na Pánovu lúku. Ak Pánovu lúku vynecháme, po prebrodení potoka pokračujeme ďalej po modrej značke, proti jeho toku smerom doľava. Modrá značka sa odkláňa po 500 m mierne doľava, my ale pokračujeme po neznačenej lesnej ceste rovno a doprava, ďalej potom hore dolinou paralelne s potokom. Ten prebrodíme ešte raz, keď približne po kilometri neznačenú cestu prekríži zelená značka. Po zelenej prekročíme neveľký lesný hrebeň, aby sme sa na jeho druhej strane pripojili smerom doprava k značke žltej. Ide o známu magistrálu zo Stupavy, po ktorej sa dostaneme až na Biely kríž. Vzdialenosť medzi Malým Slavínom a Bielym krížom je 5,4 km.

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.