Aké finty používajú telefonickí podvodníci?

28.06.2021

V priebehu tohto mesiaca  už Policajný zbor SR informoval o prípadoch podvodných telefonátov, v dôsledku ktorých podvodníci pripravili dôverčivých ľudí o tisíce eur. Ne území Bratislavského kraja evidujú takéto prípady vyznačujúce sa tým, že s využitím rôznych legiend sú oslovené dôverčivé osoby. Zameriavajú sa na osoby prevažne vyššieho veku, ktoré majú svoje telefónne čísla na pevnú linku zverejnené verejne prístupných internetových portáloch.
Tieto legendy slúžia podvodníkom na to, aby získali prihlasovacie údaje do bankových účtov prostredníctvom Internet bankingu a následne pripravili ľudí o ich úspory.
Podvodníci sa snažia v telefonických rozhovoroch pôsobiť veľmi dôveryhodným dojmom a vydávajú za pracovníkov rôznych bankových inštitúcii, poisťovní, avšak v niekoľkých prípadoch sa podvodníci vydávajú aj za príslušníkov Policajného zboru. Čo podvodníci najčastejšie v telefonátoch tvrdia? : 

  1. Ak sa predstavia ako príslušníci Policajného zboru: 
    • „Zaznamenali sme že pri vašom nedávnom výbere peňazí z bankomatu bol na bankomate magnet a môžu vám byť ukradnuté peniaze“
    • „Má informáciu o tom že bol hackermi napadnutý váš účet, a on má povinnosť zablokovať tento účet“
    • „Hackeri napadli účet v banke poškodeného, a ten sa musí teraz hneď prihlásiť na internetovej stránke ktorú podvodník nadiktuje poškodenému a postupne vyplniť údaje ktoré mu podvodník nadiktuje“ 
    • „Účet v banke je napadnutý hackermi a policajt potrebuje od poškodeného aby mu nadiktoval osobné prihlasovacie údaje do internet bankingu poškodeného“
    • „Že sú pracovníkmi kriminálnej polície a že vaša bankomatová karta bola napadnutá“
    • „Policajt musí veľmi rýchlo zariadiť, aby z účtu neodišli peniaze, pretože do účtu sa nabúrali hackeri.“ 
  2. Ak sa predstavia ako zamestnanci banky:
    • „Hackeri sa nabúrali do vášho účtu a chcú vás z neho ukradnúť peniaze“
    • „Účet bol napadnutý hackermi a preto potrebujeme vaše prihlasovacie heslo a údaje k Internetbankingu“

 3.Ak sa nepredstavia a neprihlásia ku konkrétnej inštitúcii: 

  • „Chcú dobiť kredit na telefóne volanej osoby (senior) a potrebuje číslo karty a prihlasovacie údaje“ 
  • Pracovník DIALOGU: „Potrebuje vykonať platbu na internet banking aby nebol zneužitý účet poškodenej osoby, a preto mu musí poškodená osoba nahlásiť prihlasovacie údaje ku karte a z čítačky“


Bratislavská krajská polícia v tejto súvislosti dáva občanom do pozornosti nasledovné: 

►  V prípade takýchto telefonátov neposkytujte žiadne zo svojich autentifikačných a verifikačných údajov k žiadnym bankovým službám, či produktom!

► Banka nikdy nežiada obdobné údaje od klienta telefonicky, fakultatívne vyžaduje osobné údaje pre identifikáciu klienta, avšak nikdy nie konkrétny údaj ku konkrétnej službe, či produktu!

►  Ani príslušníci Policajného zboru nikdy telefonicky nežiadajú vaše prihlasovacie údaje a prístupové heslá k vašim bankovým účtom ani prihlasovacie údaje k Internetbankingu!

►V prípade, ak si Vám neznáma osoba  telefonicky pýta vaše  údaje platobných kariet a údaje k službe internetbanking, neposkytujte ich!

Aké finty používajú telefonickí podvodníci?